onsdag 28 mars 2012

Mini cup cakes vanliga

Detta behöves:
3 ägg
2 1/2 dl strösocker 
1 tsk vaniljsocker 
100 g smör 
1 dl mjölk 
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver 
1 nypa salt 
ev skal och saft av 1 citron.

Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Vispa ägg, ströscoer och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. 
  • Smält smöret, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten.
  • Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
  • Blanda ev i rivet skal och saft av en citron. 
  • Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. 
  • Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Låt svalna. 
Frosting rosa smörkräm.
125 g osaltat smör 
200 g florsocker 
några droppar rosa hushållsfärg 
1/2 tsk rosenvatten (det hittade inte jag så det uteslöt jag) 

Gör så här:
  • Antingen rör man i en bunke själv eller som jag jag kör i matberedaren. 
  • Rör smöret mjukt i en bunke. Sikta ner florsockret och rör ordentligt. Rör ned den rosa hushållsfärgen och rosenvattnet om man vill ha det. 
  • Skeda upp krämen i en sprits. Spritsa en virvel på varje cupcake. 
  • Dekorera med det man vill. 



1 kommentar:

  1. Åh vad bra, nu kan jag baka detta! :D Dock blir nog inte mina lika vackra som dina var.. haha.

    SvaraRadera