söndag 15 januari 2012

Sheperd's pie.

Har en tag nu velat att testa detta, ser så gott ut när jag sätt det på tv. Så i dag gjorde jag det å det blev gott, skulle haft sallad till men den var slut här hemma. Nästa gång ska jag ha det till också, då kommer maten bli perfekt. Jag blandade 2 recept, det ena lätt godare men det andra var smartare att göra. Så jag slog i hop och gjorde mitt eget recept. Jag gjorde en större form, vill man göra mindre så är det bara att halvera det.

I parentesen skriver jag värdet i points. Osten har jag inte räknat med nu för jag plockade bort osten på min sida.

Detta behöves till 6-8 port:
800 g nötfärs (30 p) 
1 hackad gul lök (0 p)
1 pressad vitlök (0p)
2 msk worhestersås (?)
2 msk soja (0p)
ett par droppar tabasco (0p)
3-4 msk tomatpure (0p)
1 1/2 tsk paprikapulver
2 dl vatten (välj själv hur mycket du vill ha, jag hade mellan 2-3 dl)
Salt
peppar
200 g riven ost 17%

Potatismoset:
1 1/2 kg potatis mjölig (28 p)
2-3 dl lättmjölk (2-3p)
1 ägg (2p)
50 g smör (11 p)
Vitpeppar
salt
svartpeppar

Gör så här:

  • Börja med moset. Skala och koka potatisen i lättsaltat vatten, tills den blivit mjuk. Sila av vattnet och låt potatisen ånga av en stund. 
  • Mossa potatisen. Vispa ner mjölken, grädden, smöret och kryddor. Blanda väl. Ställ åt sidan. 
  • Sätt ugnen på 225 grader. 
  • Under tiden potatisen kokar kan man börja med köttfärsen. 
  • Bryn köttfärsen och den hackade gula löken. Salta och peppra. 
  • Tillsätt tomatpure, worchestersås, pressad vitlök, paprika pulver, vatten, tabasco, soja. 
  • Låt det hela småkoka ca 10 minuter. Smaka av i fall det behövs mer kryddor. 
  • Lägg färsen i en eldfast form. Täck sedan med potatismoset. Strö på riven ost. 
  • Gratinera i ugnen ca 30 minuter, tills den fått fin färg. 
  • Servera med en sallad. 
Sammanlagt blev detta 74 points om jag skulle ätit detta hade ja gjort det till 8 portioner = 9 points mer portion. Egentligen lite för mycket för en måltid, men på helgen kan jag unna mig detta. 



Var inte så lätt att lägg upp det snyggt, ser ut som man redan har ätit :) 

Smaklig måltid. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar