onsdag 5 februari 2014

Bulltårta

Testade för ett tag sen och bakade en bulltårta. Receptet hittade jag på bambis blogg. Jag gjorde en stor och en liten tårta.
På orginal receptet gjorde hon en glasyr men det gjorde inte jag. Tyckte detta räckte.

Detta behöves
150 g smör, rumsvarmt
5 dl mjölk
1 pkt jäst
1 dl strösocker
½ tsk salt
14 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g smör, rumsvarmt
strösocker
kanel


Gör så här:
  • Värm mjölken till 37 grader.
  • Smula ner jästen i en stor skål. Häll över mjölken och rör om. Klicka i smör, tillsätt socker och salt.
  • Tillsätt mjölet men spara ca ½ dl till utbakningen.
  • Arbeta degen ca 5 min med maskin eller 10 minuter för hand, tills den känns smidig.
  • Låt degen jäsa övertäckt i ca 30 minuter.
  • Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i två delar. Kavla ut varje deg till en avlång kaka.
  • Bred på smör och strö på socker och kanel. Skär degen i ca 2 cm breda remsor.
  • Smörj en rund form (jag använde en vanlig pajform). Snurra ihop en remsa i mitten och fortsätt på snurran med nästa remsa.
  • Bygg på vidare med nästa remsa.
  • och nästa remsa… osv. ända tills du har använt alla remsor. Det är bra om det finns lite utrymme på sidorna så att bulltårtan har plats att jäsa.
  • Låt bulltårtan jäsa under bakduk i formen i ca 30 minuter. Värm ugnen till 200 grader under tiden.
  • Pensla bulltårtan med ett lätt uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
  • Grädda bulltårtan mitt i ugnen i ca 20 minuter, kolla så att den är färdig i mitten med en sticka.
  • Låt kakan svalna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar