torsdag 28 mars 2013

Chokladfondanter.

Har länge velat testa och göra fondanter men inte vågat mig på det. Vissa säger att det är så svårt att få dem bra. Det kanske det är men mina blev goda för att vara första gången. Så dessa kommer göras och ätas flera gånger. 

Detta behöves till 4 stora eller 8 små portioner

150 gram mörk choklad 
150 gram smör rumstempererat 
1 dl socker 
4 st ägg 
2 st äggulor 
0,75 dl vetemjöl 

Gör så här:
  • Smält chokladen på låg effekt i micro eller i vattenbad. 
  • Vispa smör och socker vitt och fluffigt med elvisp. Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Tillsätt äggulor och smält choklad och slutligen mjöl. 
  • Smör fyra eller åtta ugnsfast portionsformar som rymmer 1,5-2 dl. (Då blir det 4 portioner, vill man ha 8 ta mindre, man kan använda sig av ljushållare från ikea ex) 
  • Grädda fondanterna i ugn 200 ca 8 minuter, de ska fortfarande vara lite rinniga i mitten. Vänd försiktigt upp och ner på formarna över varsin tallrik. 
När 8 minuter hade gått så kollade jag såg inte klara ut. Efter 10 minuter tog jag ut en och den föll ihop när jag fick upp den på tallriken. Men sen tog jag ut när 12 minuter gott och då blev de bra. Man får testa sig lite fram, olika för olika ugnar. 

Servera med glass.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar