tisdag 22 november 2011

Panang Pork

Detta vart riktigt gott tycker jag. Trodde inte det skulle vara så gott pga man inte steker köttet något, men jätte gott å särskilt dagen efter. Jag skriver det riktiga receptet här nedan och i parentes skriver jag det jag hade i, ändrade lite pga min viktväktare.

Detta behöves till 4 port:
500 g fläskfile
2 st burkar kokosmjölk (1 burk kokosmjölk, 2 dl mjölk)
1 msk fisksås
2 msk jordnötter, krossade (detta avstod jag i från)
1-2 msk röd chilipasta (jag tog 1 msk)
Limblad (hade ingen hemma)

Gör så här:
  • Skiva fläskfilen tunt och kokas i vatten och ett par skedar kokosmjölk. Koka ca 5-8 minuter. 
  • Ta fram en panna, häll i olja och värm på, tillsätt den röda pastan. 
  • Häll i lite kokosmjölk, koka ner mjölken till "olja" och tillsätt mer kokosmjölk, gör så tills alla kokosmjölk är i pannan. 
  • Häll i fisksås och krossade jordnötter. 
  • Lägg i den koka fläskfilen i panangen och låt koka några minuter. 
Servera med ris.


Gud så svårt det är att fota mat. Ser ju aldrig gott ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar