torsdag 22 september 2011

Kladdkakesandwich

ÅÅÅÅÅÅ detta kan jag verkligen rekommendera, så gott å alla på jobbet tycket det var jätte gott, de ville ha receptet.

Detta behöves:


Kakan:
100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1,2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Mjölkchokladfyllning:
200 g mjölkchoklad
1 dl vispgrädde
1 tsk honung
1/2 tsk maeln kardemumma
25 g rumsvarmt smör

Gör så här:

  • Kaka: Klä en ugnsform med ungefärliga måtten 25*35 cm med bakplåtspapper. 
  • Smält smöret. Vispa i hop ägg och socker lätt och rör ner den smälta smöret. 
  • Blanda mjölet med kakao, vaniljsocker och bakpulver. Sikta ner i äggblandningen och rör ihop till en smet. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i 150 grader i 30-35 minuter. Låt svalna och lossa sedan kakan ur formen. 
  • Mjölkchokladfyllningen: Hacka chokladen fint. Koka upp gärdde med honung och kardemumma, Dra kastrullen från platan och tillsätt snabbt chokladen. Rör tills chokladen smält och tillsätt även smöret. 
  • Låt tryffeln svalna lite och sedan tjockna ca 1 timme i kylen. 
  • Bred fyllningen på halva kakan och vik den andra halvan över. Stoppa in kakan i frysen i ca 30 minuter så blir den lättare att skära. Skär upp trekantiga bitar. Förvara i kylen till servering. 

Inte så bra bild som vanligt :)

Tips:
Jag tror till nästa gång så ska jag använda en vanligt form som man brukar ha till kladdkakan med löstagbar botten. För när jag bakar så gör jag rätt mycket på en gång. Så jag gör 2 kakor nästa gång och dubbel smet av chokladesmeten. 



1 kommentar: