torsdag 30 juni 2011

Paella.

När jag vart i Spanien har man testat paella och det tycker jag är väldigt gott, eller just riset och vissa tillbehör, sen är jag inte så förtjust i massor skaldjur. Men hittade ett recept på recept.nu som jag testade och det vart sjukt gott, men uteslutade musslor.

Detta behöves till 4 port:

1 lök finhackad
4 msk olja eller smör
1 st kycklingbuljongtärning
4 port ris, vatten och salt doseras efter anvisningarna på förpackningen
2 st vitlöksklyftor
1 krm svartpeppar, malen
1 paket saffran
2-3 st kycklingfiléer
ca 2 dl frysta ärtor, ta lite eftre hur myckt man själv vill ha i
100 g resnade räkor
1 dl oliver i vanlfri färg
0,5 tsk chilipulver.

Gör så här:

  • Hacka en gul eller röd lök fint. Hetta upp olja i en kastrull och bryn löken och ris då det får lite färg.
  • Häll på vattnen och tillsätt salt. Rör om och låt riset koka under lock enligt anvisningarna på förpackningen.
  • Skär kycklingen i lagom stora bitar. Fräs kycklingen.
  • När riset kokat klart tillsätt pressad vitlök, svartpeppar, chili och saffran. Rör om ordentligt så att riset får fina gula färgen av saffran och kryddorna fördelas jämt i riset.
  • Rensa och skölj ut paprikan. Blanda ner kycklingen, paprika, räkor, ärtor och oliver i riset.
  • Låt det hela bli genomvarmt.
Jag gjorde en kall sås och hade till, så det inte skulle bli så torrt. Tog matyoghurt, salt, peppar och vitlök, passade bra till.


Smaklig måltid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar