fredag 17 juni 2011

Kyckling med parmaskinka och balsamsås.

Denna rätt är väldigt god om jag får säga mitt. Från början var det 2 olika recept som jag slagit i hop till ett enda.

Detta behöves till 4 port:


4 kycklinfiléer
salt, peppar
2 tsk oregano
4 stora eller 8 små skivor parmaskinka
3-4 dl grädde
3 msk balsamvinäger
1 1/2 msk konc kycklingfond
2 pressade vitlöksklyftor
mjukost i valfri smak
lite soltorkade tomater

Gör så här:



  • Sätt ugnen på 225 grader. 
  • Skär ett snitt i kycklingen och bre på mjukost och soltorkade tomater i strimlor. 
  • lägg i en form och ställ i ugnen ca 20 minuter.
  • Under tiden vispa ihop grädde, vinäger fond och vitlök. 
  • Ta ut kycklingen och linda parmaskinka runt om.  Häll såsen runt om kycklingen. 
  • Ställ i ugnen i ca 15 minuter, kolla så kycklingen är klar. 
  • strö ev över lite färsk oregano. 
Jag hade ugnstektpotatis till, vitlöksklyftor. Sen den bruna såsen är min heta grillsås. 


Smaklig måltid


Bilden blev ingen bra, hade ingen blixt, men lite ser man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar